Gezakt of een HER?

Gezakt of een HER?

 

Op het moment van schrijven is het eerste tijdvak van de examens afgelopen en wachten ‘mijn’ kinderen op de uitslag. Donderdag 10 juni krijgen ze bericht. Een spannend moment.

 

Voor sommige kinderen is het extra spannend. Want ondanks het feit dat er een extra cijfer weggestreept mag worden (de duim erop leggen) en er 2 herkansingen zijn, kan het zomaar einde oefening zijn.

 

Waren er spanningen? Of waren al die online lessen niet genoeg? Blijkt nu dat alle vaardigheden niet voldoende zijn? Twijfelt uw kind? Ga er als ouder op een ongedwongen moment met je kind over in gesprek. Noem het bijvoorbeeld een verwachtingsgesprek. Hoe denkt jouw kind dat hij het gedaan heeft? Welke uitslagen zijn er mogelijk? Door dit vooraf open met elkaar te bespreken en met alle scenario’s rekening te houden, is de dag van de uitslag iets minder beladen.

 

Op de dag van de uitslag is iedereen die geslaagd is natuurlijk super blij en heerst er opluchting. Misschien ben je zelfs erg blij met een HER, omdat je erger had verwacht en er nu nog een kans van slagen is. Of is je kind gezakt en stort zijn wereld even in, hoewel jullie het verwacht hadden. Mochten ‘mijn’ kinderen een HER hebben, dan weten ze mij te vinden en ik hoop u ook.

 

De leerlingen die onverhoopt zakken, sta ik volgend schooljaar graag met woord en daad terzijde. En als jullie dit scenario al besproken hebben, was is dan de beste optie? Het jaar overnieuw doen? Afstromen? Door naar een MBO of HBO opleiding (AD=Associate Degree)?

Want weet je, zakken is niet het einde van de wereld. Er zijn altijd volop mogelijkheden, nieuwe kansen. Twijfel niet, pak er één!

 

“Als je toch ergens over wilt twijfelen, twijfel dan over de grenzen van je mogelijkheden,” (Don Ward)

 

Ingrid Aaltink

 

 

Kennis Educatie Centrum – Huiswerkbegeleiding Nijverdal