Achteraf

 

De deur gaat open en ik zie direct dat er iets niet helemaal goed is. Hij baalt. “En?”, vraag ik voorzichtig. Hij gooit zijn tas op de grond en zegt: “Een dikke onvoldoende voor vak 1.”

 

Ik schrik en raadpleeg meteen Studyspace, dat gekoppeld is met Magister. Terwijl we samen kijken naar zijn cijferlijst, vraag ik me af wat er is misgegaan. We zijn op tijd begonnen, hij heeft extra bijlessen gevolgd en een goede planning gemaakt. Wat ging er fout?

 

Het antwoord komt met een zucht. "Achteraf gezien had ik toch moeten oefenen in het weekend en de avond ervoor." Mijn nekharen rijzen bij het woord 'achteraf', maar ik laat hem uitpraten. Hij vertelt eerlijk dat hij dacht dat het wel goed zou komen en dat hij gemakzuchtig is geweest, omdat het hoofdstuk hem wel lag.

 

Het is niet de eerste keer dat we deze discussie voeren. We hebben al eerder gesproken over het belang van vooruit denken, van het benutten van zijn capaciteiten. Hij begrijpt het, maar handelt er niet naar. En wellicht ben ik niet duidelijk genoeg geweest.

 

Ik besluit zijn planning van vandaag en het weekend met hem door te nemen. Hem zelf ook de verantwoordelijkheid en tijd te geven zijn acties te evalueren. Ondanks zijn teleurstelling heeft hij hard gewerkt, dat verdient erkenning. Bij het afsluiten van de dag geef ik aan dat ik nog niet goed weet wat ik in het dagverslag moet schrijven. Daar ga ik even over nadenken, want ik wil graag transparant zijn naar de ouders. Hij voelt zelf wel aan dat er thuis nog een ‘preek’ komt.

 

Hij pakt zijn tas in en gaat naar huis, maar binnen 10 minuten is hij terug, stralend. “Is het dagverslag al weg?”. vraagt hij.

“Nee, waarom?”

“Ik heb een 8,8 voor vak 2!”. Een vak waar hij al zijn passie insteekt en waar hij goed voor staat.

 

“Ik had het anders moeten aanpakken”, geeft hij toe. “Mijn energie beter moeten verdelen.” Ik kan niet anders dan dat beamen; achteraf gezien had het beter gekund.

 

Hij heeft een leerzame les geleerd over prioriteiten stellen en reflecteren. Het is niet altijd genoeg om te vertrouwen op gevoel en of talent alleen. Maar het is nooit te laat om te leren, te groeien. En dat is de waardevolste les van allemaal.

 

Ingrid Aaltink-Fidder

Studie Professional/Coach/Eigenaar

Huiswerkbegeleidingnijverdal.nl

KennisEducatieCentrum.nl

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0