Laatst kwam er een leerling in mijn praktijk die vastliep in VWO 4. Hij had voorheen nooit
moeite met de lesstof en haalde altijd goed cijfers, maar ineens lukt het niet meer en regent
het onvoldoendes. De leerling vraagt zich af wat er misgaat, net als zijn leerkrachten en
ouders.
Nou, laten we even teruggaan in de tijd, want daar ging het mis. De leerling was slim genoeg
om na 1 keer doorlezen de stof te kennen en als je dan ook nog oplet in de les is er niks aan
de hand. De leerling heeft nooit echt geleerd om te leren. Om de lesstof op verschillende
manieren door te nemen en met de lesstof te werken, zodat hij leert het toe te passen. Dat
toepassen is en wordt steeds belangrijker naarmate de leerling zich verder ontwikkelt. Het
‘leren leren’ is aan de leerling voorbij gegaan, omdat hij het niet nodig had. Met vervelende
gevolgen, want ga het nu maar eens anders doen. Hoe dan? De leerling raakt in de stress
en komt helemáál niet meer tot leren.
Hulp vragen is iets wat een leerling dan ook niet meer goed durft. Uit angst of uit schaamte?
Natuurlijk kunnen jullie als ouders hier wel een verschil maken. Toon begrip en biedt hulp
aan (in plaats van met het vingertje te wijzen). Kijk eens mee per vak wat er geleerd moet
worden, hoe zoon of dochter het altijd gedaan heeft en hoe jullie het anders aan kunnen
pakken. Let op, soms is een kleine verandering al genoeg, wat meer herhalen of jezelf
vertellend leren (wat heb ik nu net gelezen of niet gelezen, maar kan ik wel navertellen?).
Leren van de fouten op je proefwerken is ook een goed idee. Op welke vragen had je geen
antwoord en waarom niet? Stond het letterlijk in de tekst, was het een begrip, heeft de
leerkracht dat in de les besproken?
Als je op zoek bent naar antwoorden, moet je beginnen met vragen.
Ingrid Aaltink
Studie Professional/Coach/Eigenaar
kenniseducatiecentrum.nl
huiswerkbegeledingnijverdal.nl
Reactie schrijven