En zo gebeurde het dat ik op een ietwat vreemde manier drie zeer ontevreden MBO studenten in de praktijk had. Ze vroegen mij hoe ze in deze tijd energie uit hun (online) lessen konden halen en motivatie konden krijgen om te leren.
Dit was even schakelen voor me en zeker drie tegelijk. Voor hen was dat goedkoper (heel slim), maar ieder heeft toch zijn eigen aanpak nodig. Nadat we duidelijke afspraken hadden gemaakt over elkaar de tijd en ruimte geven, zijn we aan de slag gegaan. Vragen die we wilden beantwoorden waren: Wat zijn de problemen? Waar loop je tegen aan? Wat wil je graag anders? En, aansluitend op dit alles: Wat moet je doen om dat gedaan te krijgen?
Er bleken nogal wat knelpunten te zijn. Bij alle drie is er veel ontevredenheid over de leerkrachten, de online lessen en de kwaliteit van lesgeven. Verder kampen ze met onzekerheid over hun stage voor dit en volgend jaar. Ze lopen vast op het zelf-je-boek-doorwerken en opdrachten maken, na een kwartiertje inhoudelijke les. En dan niet op tijdgebrek, maar omdat de lesinformatie en lesstof hen niet (meer) die prikkel geeft er echt mee aan de slag te gaan.
Die prikkel moeten ze nu op een andere manier zien te vinden. Aan de hand van een stappenplan waar zij zelf actief hun steentje aan bijdroegen, kwamen we tot een structuur/schema dat ze alle drie kunnen gebruiken, ieder op zijn eigen manier. Aangevuld met handvatten en tips om overige tijd goed te besteden. Maak bijvoorbeeld nu alvast een LinkedIn account aan, kijk naar geschikte stagebedrijven in je omgeving, ga naar de bieb en haal een extra boek over de lesstof, zoek online een tutorial. Teach yourself!
Wat hebben we veel gedaan in korte tijd. Door simpelweg eigen initiatief te tonen weten zij nu wat te doen en hoe!
Heerlijk die tevredenheid.
Ingrid Aaltink
Kennis Educatie Centrum
Reactie schrijven