Resultaten

Resultaten

 

Altijd weer die cijfers. Heel vervelend, maar we hebben het er nu eenmaal mee te doen. Is dat zo? Kunnen we ook anders kijken? Veel kinderen groeien, tussen de cijfers door, ook op andere manieren. Zij hebben, net als wij volwassenen, te maken met leerprocessen en (levens)ervaringen in het dagelijkse leven.

Leert u niet meer, lees dan vooral niet verder!

De prestatie van een leerling uit zich misschien niet in een hoger cijfer, maar die leerling weet heel goed dat er een verschil is tussen de eerste 5 en de tweede 5.

Ontwikkelingen in het leerproces gaan vaak in delen. Bij ons in de praktijk kwam een leerling die zich altijd de laatste twee dagen stortte op de toets en zo steeds een krappe 6 scoorde. Wij stelden een andere structuur voor, waar ze eigenlijk niet helemaal voor in was, maar ze was wel nieuwsgierig genoeg om het te proberen. We lieten de verdere invulling aan haar over, wat ook haar wens was. Zo gezegd, zo gedaan en bij de volgende toets paste ze onze structuur op haar manier toe, twee dagen voor de toets! Met als resultaat een krappe 6. ‘Zie je wel, het lukt niet, ik kan het niet en jullie doen het ook niet goed’, was haar commentaar.

Ik ben met haar aan tafel gaan zitten en heb gezegd ‘jouw manier werkte niet goed genoeg, onze manier op jouw manier werkte niet goed genoeg. Laten we onze manier eens helemaal toepassen’. Dat hebben we gedaan en het resultaat was een 7,5.

Dit werkt zo niet altijd. Er spelen veel factoren mee, zoals het vak waar voor geleerd moet worden. Soms groeit een kind juist door het proces op zoek naar een passend resultaat. Prijs daarom het proces, niet (alleen) het eindresultaat. Er gebeuren namelijk zoveel mooie dingen onderweg.

 

Ingrid Aaltink

 

Kennis Educatie Centrum

Reactie schrijven

Commentaren: 0